Соціальні ознаки карантину

Скажіть, ви не замислилися над тим, що загальноукраїнський карантин, знову продовжений урядовим рішенням майже до середини травня, має певні соціальні ознаки? Кому найближчим часом видадуть по тисячі гривень? Ці та інші, не менш гострі запитання, все частіше лунають від наших читачів. Отож, дізнаймося про це та інше більш докладно.

Одразу зазначу: інформація про разову тисячу — не весняний жарт, а цілком достовірна й офіційна. Постановою КМУ від 1 квітня 2020 р. № 251 затверджено «Порядок виплати одноразової грошової допомоги у зв’язку з негативними наслідками поширення на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, у сумі 1000 гривень окремим категоріям населення». Цей Порядок визначає механізм виплати цієї одноразової грошової допомоги, яка передбачена окремим категоріям населення з числа різних соціальних груп. Наприклад, одержувачів пенсій, розмір пенсійних виплат у яких з урахуванням надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, сум індексації пенсії, щомісячної компенсації у разі втрати годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших доплат до пенсій, встановлених законодавством, не перевищує 5 000 гривень станом на 1 квітня 2020 року. Також цю допомогу мають виплатити одержувачам державної соцдопомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю (крім осіб з інвалідністю з їх числа, які одночасно з допомогою отримують пенсію у зв’язку з втратою годувальника або державну соціальну допомогу дитині померлого годувальника, передбачену Законом “Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю”). Наступні соціальні групи стосуються одержувачів державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю; одержувачів тимчасової державної соцдопомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату.

Здійснюється виплата одержувачам одноразової грошової допомоги через установи уповноважених банків або АТ “Укрпошта”. Уповноважені банки забезпечують зарахування коштів одержувачам не пізніше наступного операційного дня після надходження коштів. АТ “Укрпошта” забезпечує доставку та виплату одноразової грошової допомоги одержувачам протягом п’яти календарних днів з дня надходження коштів на рахунки АТ “Укрпошта”. У разі неможливості виплати одноразової грошової допомоги протягом п’яти календарних днів АТ “Укрпошта” забезпечує її виплату та доставку в межах виплатних періодів, але не пізніше 25 червня поточного року. До процедури виплати одноразової грошової допомоги особам, які одержують пенсії, застосовуються правила, передбачені законодавством для виплати пенсій.

Є також суттєвий момент, що стосується кожного отримувача цієї допомоги. Заяви писати й подавати, як традиційно це відбувається, не потрібно. На підставі п.9 Порядку виплата одноразової грошової допомоги проводиться за матеріалами пенсійних справ та справ одержувачів відповідного виду соціальної допомоги.

Куди доцільно звернутися у разі затримки виплати? Оскільки на урядовому порталі розміщено офіційну інформацію, що такі виплати вже розпочато, у разі виникнення проблеми цілком логічно буде звернутися письмово на Урядовий контактний центр, або безпосередньо до державних органів, які здійснюють фінансування цих виплат. Так, відповідно до п.2 Порядку чітко визначено 2 такі суб’єкти: Мінсоцполітики та Пенсійний фонд України. Мінсоцполітики здійснює фінансування виплати — за пропозиціями структурних підрозділів з питань соціального захисту населення обласних держадміністрацій на підставі поданих структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, центрів з нарахування та здійснення соціальних виплат, даних щодо кількості одержувачів відповідного виду соціальної допомоги. А Пенсійний фонд України фінансує ці виплати за пропозиціями, поданими головними управліннями ПФУ в областях в довільній формі та не пізніше трьох робочих днів з дня набрання чинності постанови Кабміну від 1 квітня 2020 р. № 251 “Деякі питання підвищення пенсійних виплат і надання соціальної підтримки окремим категоріям населення у 2020 році” з урахуванням даних щодо кількості одержувачів пенсії.

Про надання державної соціальної допомоги

«Деякі питання надання державної соціальної допомоги» — саме таку назву має постанова КМУ від 8 квітня 2020 р. № 264. У чому основний її практичний зміст? На період карантину, встановленого постановою Кабміну від 11 березня 2020 р. № 211 “Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2” (із змінами, внесеними постановою КМУ від 2 квітня 2020 р. № 255) строк виплати державної соціальної допомоги, яку було призначено раніше, продовжується на період карантину та на один місяць після дати його відміни. Така соцдопомога виплачується за повний місяць без звернення особи до структурних підрозділів з питань соцзахисту населення районних державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад. Це стосується строку виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям, допомоги на дітей одиноким матерям, допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, допомоги на дітей, хворих на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, на дитину, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, яким не встановлено інвалідність, щомісячної грошової допомоги особі, яка проживає разом з особою з інвалідністю I чи II групи внаслідок психічного розладу, яка за висновком лікарської комісії медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, на догляд за нею, тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання їх невідоме, щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, тимчасової державної соціальної допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату.

Є інший, не менш цікавий момент, що стосується урядової постанови № 264. Строк звернення за призначенням державної допомоги сім’ям з дітьми, державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю, тимчасової державної соціальної допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату, продовжується на період карантину та один місяць після дати його відміни. Позитивною нормою, яка має спростити взаємодію людини (отримувача соцвиплат) і держави (в особі різних держорганів) через тимчасову неможливість відвідування медзакладів є пп.3 п.1 постанови № 264. У разі коли отримувачами державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, державної соцдопомоги особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю пропущено строк переогляду, виплата таких видів допомоги не зупиняється до закінчення строку дії карантину з подальшим проведенням перерахунку розміру виплаченої допомоги на підставі результатів переогляду та заяви отримувачів або їх батьків чи інших законних представників.

Документи можна надсилати поштою

Перерахунок розміру соцвиплат має відбуватися без зайвого стресу та метушні, з першого числа місяця, в якому закінчився строк виплати допомоги, але не раніше ніж з місяця встановлення карантину. На підставі п.2 постанови № 264 орган соцзахисту населення протягом одного місяця після відміни карантину має провести перерахунок розміру виплаченої державної соцдопомоги та державної соцдопомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю на підставі поданої особою або її законним представником заяви та необхідних документів. А далі, як кажуть на практиці, можливі варіанти? Приємні і не зовсім. У разі коли за результатами проведеного перерахунку розмір отриманої допомоги був меншим, орган соцзахисту населення проводить доплату у розмірі різниці між перерахованим та виплаченим розміром допомоги. Інша можлива ситуація стосується випадків, коли за результатами проведеного перерахунку взагалі не буде підтверджено право на отримання допомоги або її розмір буде меншим, ніж виплачена допомога під час карантину. Тоді орган соцзахисту населення протягом одного місяця з дати відміни карантину надміру виплачені суми допомоги стягує згідно із законом. Хоча тут є і позитивні обмеження, які не сильно вдарять по кишені отримувачів соцвиплат? Стягнення можливе, але у розмірі не більш як 20 % суми виплаченої допомоги. Втім, не варто зайве перейматися цим питанням. Бо практично ніхто не скасовував можливості добровільного внесення в бюджет людиною суми надлишку отриманої соцвиплати, і підрозділи соцзахисту мають спочатку повідомити про це отримувача. Тоді людина не матиме клопоту із судовими справами та виконанням судових рішень.

Суттєвим спрощенням для отримував соцвиплат є можливість надіслати поштою заяву та документи, необхідні для призначення державної соціальної допомоги, державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю. А ще отримувачі соцвиплат (тобто особи, яким виплачується державна соціальна допомога, державна соціальна допомога людям з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, тим, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю) тепер мають можливість не ходити зайвий раз до держорганів. Заявники можуть інформувати орган соцзахисту населення про зміну всіх обставин, які впливають на визначення права та розміру допомоги, шляхом надсилання письмового звернення поштою, за допомогою засобів електронного зв’язку (електронне звернення) та телефонного зв’язку. Обласним державним адміністраціям за участю органів місцевого самоврядування уряд доручив забезпечити дотримання умов надання усіх цих державних допомог та провести інформаційно-роз’яснювальну роботу серед населення. Туди можна телефонувати із запитаннями.

Леонид Гапеев, юрист