Защитников Украины пора защищать от энергетиков?

Пока мой ребенок в ООС защищает страну и свой родной город, ДТЭК «героически» отрезал ей свет в квартире. Так «Провинции» о своей беде рассказала мама Александра Васильевна.

— Военнослужащей дочка является с сентября 2016 года. И всем коммунальным службам еще в 2017 году она предоставила справку о том, что она контрактница. То есть о ее статусе все знают.

Квартира сейчас пустует, правда холодильник работает, там хранятся некоторые продукты. По оплате за электроэнергию там нет и копейки долга, все платежи, а также сведения о показаниях счетчика я передаю регулярно. Месяц назад я приходила туда, поскольку контролер ДТЭК снимала показания счетчика и электроэнергия в жилище была.

А 15 ноября я зашла в квартиру и обнаружила, что света нет. Зато есть запах от пропавших в холодильнике продуктов. Когда точно отключили свет — я не знаю, никакого извещения или предупреждения не было.

Конечно, я немедленно кинулась в энергосбыт узнать причину. «Отключили, потому, что не было доступа к приборам учета», — заявили мне там. Но как, скажите, солдат АТО, будучи на передовой, может обеспечить им доступ? В ДТЭК это пояснить не смогли.

Если им так нужен доступ до счетчика, почему они не связались со мной, чей телефон указан во всех документах? И главное, почему энергетики не предупредили об отключении за несколько дней? То, что они обязаны сделать по закону.

Через несколько дней я уплатила 160 грн. за подключение и подачу электроэнергии в дочкиной квартире восстановили.

Теперь вот думаю, стоит ли судиться с ДТЭКом.

Получается, что даже статус защитника Украины не защитит от произвола коммунальщиков и их желания урвать лишнюю копейку...

Записала В.Волошко

Коментар юриста про відключення споживачів від електропостачання

Вичерпний перелік підстав повного або частково припинення постачання електричної енергії споживачу здійснюється відповідно до п. 7.5 Правил роздрібного ринку електричної енергії.

В будь якому разі, при виявленні необхідності припинення електричної енергії, споживачу направляється попередження із зазначенням підстави припинення!!!

В даному випадку можна припустити, що відключення відбулось у зв’язку з тим, що контролер не мав доступу до електроустановок споживача, пристроїв релейного захисту, автоматики і зв’язку, які забезпечують регулювання навантаження в енергосистемі, та/або розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії, що розташовані на території споживача. При цьому термін «недопущення» до вказаних об’єктів є невірним, оскільки фактично недопущення не відбулось, оскільки в квартирі не було постійної мешканки через її відрядження до іншого населеного пункту, а власниця квартири перебуває за іншою адресою. Тому правопорушення з боку споживача не відбулося, оскільки оператори не отримували безпосередньої відмови споживача від перевірки засобу обліку електроенергії.

Оператори не вжили заходів для з’ясування можливості доступу до засобу обліку електроенергії та не попередили споживача належним чином.

Попередження про припинення повністю або частково постачання (розподілу або передачі) електричної енергії оформлюється після встановлення факту наявності підстави для вчинення вказаних дій та надається споживачу окремим письмовим повідомленням, у якому зазначаються підстава, дата і час, з якого електропостачання буде повністю або частково припинено, прізвище, ім’я, по батькові, підпис відповідальної особи, якою оформлено попередження.

Датою отримання таких попереджень буде вважатися дата їх особистого вручення, що підтверджується підписом одержувача .

Попередження про припинення постачання електричної енергії може надаватись споживачу в інший спосіб, передбачений договором з електропостачальником та договором з оператором системи або додатками до нього.

У разі усунення споживачем в установлений строк порушень, що завчасно (до дня відключення) підтверджується належним чином, постачання електричної енергії споживачу не припиняється.

Дане положення Правил свідчить про заборону відключення електроенергії до повідомлення споживача і до усунення порушень споживачем в належний строк.

Отже, у споживача, в даному випадку, не було можливості ознайомитись з вимогами оператора про необхідність перевірки засобу обліку електроенергії.

Враховуючи той факт, що заборгованості по оплаті за енергопостачання з боку споживача не було, слід з’ясувати, яка була негайна необхідність припинення постачання електроенергії ? Чи дійсно були порушення з боку споживача, що стали підставою для припинення постачання електроенергії ? При відсутності підстав, передбачених Правилами роздрібного ринку електричної енергії, дії контролера щодо припинення енергопостачання без попередження споживача є порушенням прав споживача.

Про припинення енергопостачання з порушенням порядку попередження споживача слід повідомити енергопостачальника шляхом звернення до нього з письмовою заявою, в якій зазначити обставини, за яких відбулося відключення, враховуючи належне виконання умов договору з енергопостачальником з боку споживача, відсутність заборгованості споживача і порушення контролером порядку попередження споживача про відключення електроенергії.

Згідно п. 7.12 Правил роздрібного ринку електричної енергії, відновлення електроживлення електроустановок споживача, електроживлення яких було припинено з підстав, зазначених вище, здійснюється оператором системи у порядку, протягом 3 робочих днів у містах та 5 робочих днів у сільській місцевості після отримання від ініціатора відключення інформації про усунення споживачем порушень.

Отже, для відновлення електропостачання звернення до енергопостачальника є необхідним. При відсутності порушень з боку споживача припинення електроспоживання є порушенням контролера, що тягне за собою можливість стягнення шкоди з електропостачальника в разі наявності матеріальних збитків, отриманих в результаті припинення енергопостачання.

Елла Вакулович, юрист Центру правової підтримки журналістів Харківського прес-клубу.