БЕЗОПЛАТНА ПРАВОВА ДОПОМОГА В УКРАЇНІ

Безоплатна правова допомога є реальним способом захисту прав людини у цивілізованому світі. Свого часу кар’єру молодого юриста починав екс-президент США Барак Обама, надаючи безкоштовну правову допомогу малозабезпеченим людям. Цікаво, наскільки ця система практично діє в сучасній Україні? Про це поговоримо докладніше.

Система надання безоплатної правової допомоги в Україні більш ефективно почала діяти з початку 2017-го. Саме тоді ст.14 Закону «Про безоплатну правову допомогу» набула чинності в новій редакції. «Право на безоплатну вторинну правову допомогу згідно з цим Законом та іншими законами України мають категорії осіб, які перебувають під юрисдикцією України, якщо їхній середньомісячний дохід не перевищує двох розмірів прожиткового мінімуму, розрахованого та затвердженого відповідно до закону для осіб, які належать до основних соціальних і демографічних груп населення, а також інваліди, які отримують пенсію або допомогу, що призначається замість пенсії, у розмірі, що не перевищує двох прожиткових мінімумів для непрацездатних осіб — на всі види правових послуг, передбачених частиною другою статті 13 цього Закону».

Що включає безоплатна вторинна правова допомога?

На підставі ст.13 Закону безоплатна вторинна правова допомога є видом державної гарантії, що полягає у створенні рівних можливостей для доступу осіб до правосуддя. Ця правова допомога включає 3 види правових послуг: захист; здійснення представництва інтересів осіб, що мають право на безоплатну вторинну правову допомогу, в судах, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, перед іншими особами; складення документів процесуального характеру. Окрім працюючих осіб із невеликим рівнем зарплати та пенсіонерів з маленькою пенсією, згадані вище види правових послуг можуть безкоштовно отримати діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, діти, які перебувають у складних життєвих обставинах, діти, які постраждали внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, внутрішньо переміщені особи. (Вичерпний перелік таких категорій — у ст.14 Закону).

Меморандум про співпрацю

Важливим кроком на шляху вдосконалення безоплатної правової допомоги став підписаний 19.11.2013 (нині діючий) «Меморандум про співпрацю між Національною асоціацією адвокатів України та Міністерством юстиції України у сфері надання безоплатної правової допомоги». Про що йдеться ? Про ті спільні дії, які мають покращити якість правової допомоги для її потенційних отримувачів.

Робочими органами, які забезпечують виконання цього Меморандуму, є Рада адвокатів України та Координаційний центр з надання правової допомоги (далі — Координаційний центр).

Сторони визначають пріоритетними такі напрями співпраці: інформаційна взаємодія; дотримання гарантій адвокатської діяльності та захист професійних прав адвокатів; розроблення, затвердження та впровадження стандартів якості надання безоплатної правової допомоги; моніторинг та оцінювання якості надання адвокатами безоплатної правової допомоги; підвищення кваліфікації адвокатами.

За напрямом інформаційної взаємодії Сторони (серед іншого) поширюють усіма доступними засобами інформацію про право особи на захист, зокрема шляхом виготовлення та розміщення соціальної реклами. (Повний текст: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/n0021323-13, http://www.minjust.gov.ua)

Хто надаватиме правову допомогу?

Для отримання допомоги заявник (або представник) може звернутися до регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Донецькій та Запорізькій областях (розташований у Маріуполі) або Краматорського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, тел. 0-800-213-103.

Якщо необхідний захист у кримінальній справі, то потрібно від держави призначати адвоката. В інших випадках можливі варіанти. Ось про що повідомив у письмовій відповіді від 04.10.2017 Координаційний центр з надання правової допомоги стосовно можливості призначення місцевим центром інших фахівців у галузі права, окрім адвоката. Відповідно до пунктів 5,6 Типового положення про відділ представництва місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, затвердженого наказом Координаційного центру з надання правової допомоги від 09.06.2017 р. № 149, місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги для її надання може призначити особі представника Відділу представництва місцевого центру. А призначення такими місцевими центрами інших фахівців у галузі права діючим законодавством на даний час не передбачено. (Докладніше: Наказ Координаційного центру з надання правової допомоги від 09.06.2017 № 149 «Про затвердження Типових положень про структурні підрозділи місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги»; http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/v0149419-17).

Моніторинг дотримання адвокатами стандартів якості

Наказом Координаційного центру з надання правової допомоги від 06.04.2015 № 136 «Питання організації моніторингу дотримання адвокатами стандартів якості надання безоплатної вторинної правової допомоги у кримінальному процесі» запроваджено з 1 липня 2015 року проведення моніторингу дотримання адвокатами стандартів якості надання безоплатної вторинної правової допомоги у кримінальному процесі у судах першої та апеляційної інстанцій. (форми моніторингу наведено у додатках 1 — 3 до цього наказу). Такий моніторинг проводиться начальником відділу забезпечення якості правової допомоги відповідного регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги або особою, яка виконує його обов’язки (менеджер з якості). У який спосіб здійснюється моніторинг? Це відбувається шляхом спостереження за роботою адвоката в суді, результати якого фіксуються у відповідних формах моніторингу (додатки 1, 2). А ще проводиться бесіда з клієнтом, її результати фіксуються у відповідній формі моніторингу (додаток 3). Бесіда з клієнтом проводиться лише на підставі його письмової згоди. Про проведення такої бесіди повідомляється адвокату. Кількість проведених спостережень протягом звітного періоду не може бути менше 18-ти, а проведених бесід з клієнтом — не менше 3-х. (Докладніше: http://zakon5.rada.gov.ua/rada/show/v0136419-15/page)

Оскільки безоплатна вторинна правова допомога для її отримувачів стосується не лише кримінальних, але й цивільних, адміністративних справ, варто звернути увагу на іншу інформацію. До цього часу в Україні не було стандартів якості роботи адвокатів, окрім кримінальних проваджень. Нині вони вже є, і лише чекають відповідної державної реєстрації нормативного акту в Мін’юсті. За інформацією Координаційного центру 15 — 16 вересня 2017 року завершилось обговорення проекту Стандартів якості надання безоплатної вторинної правової допомоги у цивільному, адміністративному процесах та представництва у кримінальному процесі Націонльної асоціації адвокатів України, розроблених Координаційним центром з надання безоплатної вторинної правової допомоги. Проект затверджено рішенням Ради адвокатів України 23.09.2017 року за № 219 та направлено до Міністерства юстиції. (повний текст документу з 16 сторінок: http://zib.com.ua/files/2017-09-23-r-zne-219_unba.pdf)

Замінити адвоката теж можливо

Приводом для більш детального дослідження цього питання для автора став випадок із життя, коли родичу в іншому місті обласного значення довелося шукати адвоката для представництва інтересів у цивільній справі в суді. Пенсіонер Іван Кирилович має невелику пенсію. Тому за розміром доходу має право на безоплатне призначення адвоката від держави. Ще із здоров’ям має серйозні проблеми.

Далеко від свого помешкання вирушити не має фізичної можливості. Тому, отримавши нотаріально оформлену довіреність, автор статті їздив із центру на самісіньку околицю міста до пенсійного фонду за довідкою, а потім надавав її серед інших документів для оформлення безоплатної вторинної правової допомоги.

Наступного дня, поки чекав у черзі на зустріч із адвокатом в його офісі, довелося почути чимало неприємного. Чим були занепокоєні клієнти? Проблема, на їхню думку, у незацікавленості адвоката працювати безкоштовно. (Хоча, за даними сайту http://www.legalaid.gov.ua з 1 січня 2018 року розмір оплати за годину роботи адвоката за надання правової допомоги збільшено вдвічі і становить 5 % розміру прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на момент подання адвокатом акта надання безоплатної вторинної правової допомоги до відповідного центру з надання такої допомоги.)

Отож, восени почав збирати інформацію для можливості заміни адвоката. Так, про всяк випадок, на майбутнє. Звернувся письмово до Міністерства юстиції. Згодом отримав 04.10.2017 письмову відповідь від Координаційного центру з надання правової допомоги. (Ця установа є головною в системі безоплатної правової допомоги в Україні.)

Статтею 24-ю, частиною 1-ю Закону визначено підстави та порядок заміни адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу. Так, адвоката може бути замінено у разі його хвороби; у випадку неналежного виконання адвокатом своїх зобов’язань за умовами договору; через недотримання ним порядку надання безоплатної вторинної правової допомоги; у разі виключення цієї особи з Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу.

Під час заміни одного адвоката іншим забезпечується безперервність надання безоплатної вторинної правової допомоги. Адвокат, який призначається на заміну іншого, зобов’язаний вжити заходів для усунення недоліків у наданні безоплатної вторинної правової допомоги, які мали місце до його призначення. (ч.3 і 4 ст.24 Закону)

Якщо рішення про заміну адвоката прийнято відповідно до пунктів 2 і 3 частини 1-ї цієї статті (через неналежне виконання адвокатом своїх зобов’язань за умовами договору; недотримання ним порядку надання безоплатної вторинної правової допомоги), Центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги може внести пропозицію до Координаційного центру щодо виключення такої особи з Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу.

Леонид Гапеев, юрист.