Повірка водолічильників — формуємо чесні «правила гри»...

Опубликовано moderator - пн, 15/02/2021 - 07:15

Днями наша постійна читачка Людмила поскаржилася на дії водопостачальника, який змушує її пройти повірку водолічильника в квартирі. Така повірка мала би відбутися ще протягом 2019-го, проте комунальники почали «активізувати» свою роботу лише наприкінці 2020-го. Та й взагалі почали психологічно тиснути на жінку - як споживача послуг. Виявляється, є заборгованість за спожиту воду, то не буде ніякої повірки лічильника, поки не погасите заборгованість… Ось такі не радісні реалії, що свідчать про не коректність і порушення Закону з боку комунальників, - стали поштовхом до подальших досліджень автором статті цієї теми, яка стосується кожного. Отож, з’ясуємо особливості взаємовідносин споживачів та надавачів послуг, аби дотримуватися чесних «правил гри».

Одразу зауважимо, що чесність у взаєминах починається згори. Мається на увазі прийняття відповідних законодавчих актів. А ще варто уважно почитати текст письмового договору, якщо такий є, укладеного між споживачем і водопостачальником. На перший погляд, українські споживачі опинилися у доволі невигідному становищі з 2018-го, порівняно із попереднім періодом, коли ще не було в природі Закону про комерційний облік. До речі, так званий ринок, і відповідний комерційний облік, стосуються не тільки водопостачання, але й інших послуг ЖКГ.

Ось так державні чиновники нас усіх намагаються «закомерціоналізувати» шаленими тарифами, висмоктуючи останні копійки зі скромної кишені споживача, і без того захаращеної надмірно обтяжливими платіжками. Але, з іншого боку, не все так суцільно погано, як може здаватися на перший погляд. Адже сьогодні залишаються та діють певні правові норми, які варто активніше задіяти на користь споживачів послуг ЖКГ у розумінні захисту наших прав та законних інтересів.

Повірка лічильника: процедура і строки…

У ситуації з нашою постійною читачкою комунальники спробували нав’язати їй свою, вигідну лише для них «гру без правил», іншими словами це важко культурно назвати. А має все відбуватися за нормами постанови Кабміну від 8 липня 2015 р. № 474 (зі змінами), якою затверджено чіткий «Порядок подання засобів вимірювальної техніки на періодичну повірку, обслуговування та ремонт». Цей Порядок визначає процедуру подання на періодичну повірку, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) засобів вимірювальної техніки, результати вимірювань яких використовуються для здійснення комерційних розрахунків за спожиту теплову енергію і воду, що є власністю фізичних осіб, спільною власністю співвласників багатоквартирного будинку.

Згідно п.7 Порядку Виконавець не пізніше ніж за місяць до настання строку проведення періодичної повірки засобу вимірювальної техніки або протягом трьох робочих днів з дня отримання відомостей про необхідність його ремонту інформує про це споживача шляхом надсилання повідомлення за формою згідно з додатком 1 рекомендованим листом з повідомленням про вручення або в інший спосіб, що підтверджуватиме отримання його споживачем.

До речі, бланк такого ПОВІДОМЛЕННЯ теж має свої особливості. У його тексті має бути зазначена наступна інформація.

«Засіб вимірювальної техніки (найменування засобу) підлягає періодичній повірці, ремонту (необхідне надавач послуг має у документі підкреслити) на підставі Закону України “Про метрологію та метрологічну діяльність”. Просимо забезпечити ___ ___ 20__ р. з _______ до _______ години допуск представника (найменування суб’єкта господарювання) до засобу вимірювальної техніки. Телефон для довідок ______». А ще має бути зазначено найменування посади керівника суб’єкта господарювання, його ПІБ, підпис.

На час проведення періодичної повірки або ремонту засобу вимірювальної техніки виконавець встановлює тимчасовий засіб вимірювальної техніки. (п.11 Порядку). Інакше можемо направляти скарги про порушення нашого права на доступну достовірну інформацію та інших прав споживача.

Після 2018-го, на превеликий жаль, витрати на обслуговування лічильників, їх повірку державою покладено на плечі споживача. Але це має відбуватися у цивілізований спосіб. Ось, візьмемо для прикладу текст «Типового Договору з індивідуальним споживачем про надання послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (без обслуговування внутрішньобудинкових систем)», затвердженого постановою Кабміну від 5 липня 2019 р. № 690. Там передбачено наступне. Розмір внесків за встановлення та заміну вузлів комерційного обліку (у разі встановлення виконавцем) визначається окремо для кожної будівлі. Сплата внесків розстрочується на відповідну кількість років. Розмір внесків за обслуговування вузлів комерційного обліку визначається окремо для кожної будівлі з розрахунку на один рік та коригується щороку. Розмір внесків за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку послуг з централізованого водопостачання встановлюється виконавчими органами сільських, селищних, міських рад відповідно до вимог Закону України “Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання” та становить стільки-то гривень на місяць.

Відповідно до п.6 «Порядку подання засобів вимірювальної техніки на періодичну повірку, обслуговування та ремонт» оплата періодичної повірки, обслуговування та ремонту (у тому числі демонтажу, транспортування та монтажу) засобів вимірювальної техніки, результати вимірювань яких використовуються для комерційних розрахунків за спожиті теплову енергію і воду, здійснюється відповідно до частини четвертої статті 17 Закону “Про метрологію та метрологічну діяльність”. Періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування і монтаж) вузлів обліку, що забезпечують індивідуальний облік споживання теплової енергії та води в квартирах (приміщеннях) будинку, здійснюються за рахунок власників таких вузлів обліку, якщо інше не встановлено договором. А у разі укладення співвласниками багатоквартирного будинку індивідуальних договорів про надання відповідної комунальної послуги періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування і монтаж) таких вузлів обліку забезпечуються виконавцем комунальної послуги за рахунок плати за абонентське обслуговування, встановленої відповідно до Закону "Про житлово-комунальні послуги". Отож, практично маємо уважно вичитати наявний договір, або отримати його примірник, якщо досі документу немає. Бо саме в договорі має бути прописані відповідні витрати. Наприклад, періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування і монтаж) таких вузлів обліку забезпечуються виконавцем комунальної послуги за рахунок плати за абонентське обслуговування. От тоді вже водопостачальник не має права з вас брати оплату вдруге.

Офіційне Роз’яснення Держпродспоживслужби

Тепер маємо сказати правду стосовно того, хто і за що має платити при повірці лічильників, спираючись на офіційне Роз’яснення Держпродспоживслужби щодо періодичної повірки квартирних лічильників, які є власністю фізичних осіб від 13.11.2019. (докладніше: https://cutt.ly/jkmp38k)

У зв’язку з поширенням суперечливої інформації в мережі Інтернет щодо повірки квартирних лічильників та оплати за ці послуги, Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів в межах компетенції інформує. Відносини, що виникають в процесі провадження метрологічної діяльності, регулюються Законом «Про метрологію та метрологічну діяльність». Відповідно до частини першої статті 17 цього Закону законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки (ЗВТ), що перебувають в експлуатації, підлягають періодичній повірці та повірці після ремонту. Перелік категорій законодавчо регульованих ЗВТ, що підлягають періодичній повірці, затверджено постановою КМУ від 04.06.2015 № 374. До Переліку належать і лічильники води (пункт 38). Для лічильників води та теплолічильників установлено міжповірочний інтервал 4 роки. А тепер про не радісну новину, запроваджену і «даровану» нам з парламенту нашими законодавцями. До моменту прийняття Закону «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», який набрав чинності 02.08.2017, частиною четвертою статті 17 Закону про метрологію раніше було передбачено, що періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) ЗВТ (результати вимірювання яких використовуються для здійснення розрахунків за спожиті електричну і теплову енергію, газ і воду), що є власністю фізичних осіб, здійснюються за рахунок суб’єктів господарювання, що надають ці послуги.

Як зазначає Держпродспоживслужба України, із набранням чинності Закону про комерційний облік змінено підходи до обліку комунальних послуг, а також встановлення та обслуговування засобів обліку води та теплової енергії. Законами «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» та «Про житлово-комунальні послуги» було внесено зміни до статті 17 Закону про метрологію та виключено вимогу щодо здійснення періодичної повірки, обслуговування та ремонту (у тому числі демонтажу, транспортування та монтажу) ЗВТ (результати вимірювань яких використовуються для здійснення розрахунків за спожиті для побутових потреб теплову енергію і воду), що є власністю фізичних осіб, за рахунок суб’єктів господарювання, що надають ці послуги.

Відповідно до ч. 4 ст. 17 Закону про метрологію періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування і монтаж) вузлів обліку, що забезпечують індивідуальний облік споживання теплової енергії та води в квартирах (приміщеннях) будинку, здійснюються за рахунок власників таких вузлів обліку, якщо інше не встановлено договором. У разі укладення співвласниками багатоквартирного будинку індивідуальних договорів про надання відповідної комунальної послуги періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування і монтаж) таких вузлів обліку забезпечуються виконавцем комунальної послуги за рахунок плати за абонентське обслуговування, встановленої відповідно до Закону «Про житлово-комунальні послуги».

А тепер деякі практичні поради. Для початку у разі виникнення суперечностей варто направити письмове (електронне) звернення безпосередньо водопостачальнику на його діючу офіційну поштову (електронну) адресу. У кінці звернення слід зазначити дату і прикріпити фото- особистого підпису. А ще у зверненні вкажіть контактний номер телефону, адресу реєстрації чи проживання, ПІБ, наявну електронну адресу. Якщо відповіді не отримаєте у 30-денний термін, або не згодні із змістом по суті, тоді готуйте скаргу до Держпродпоживслужби України. Вас примушують платити за повірку лічильника, а це вже закладено в абонплату? Або вам відмовляють взяти лічильник для подальшого проведення повірки (навіть за діючими умовами письмового договору), мовляв погасіть заборгованість? Не сумнівайтеся, бо слід писати скаргу до Держпродспоживслужби про порушені права споживача. Такі перші кроки самозахисту у позасудовий спосіб є дещо простішими, порівняно із складанням процесуальних документів та подальшим розглядом судових спорів.

Леонід Гапєєв, юрист

От редакції.

А як же “победная” новость Г.Олейникової “Не поддавайтеся на провокації по повірці лічильників”, яку мы розмістили в минулому номері газети?! Нагадаємо, в ній пані Галина повідомляла про двох! рішеннях Верховного суду України, прийнятих на "госповерочную" тему на користь споживачів послуг водопостачання (один з тих, хто виграв - житель Покровська). Але в процесі обговорення цієї теми з нашим автором Л.Гапєєвим і, ознайомившись з його сьогоднішньою публікацією, розуміємо: "рожеві окуляри" від проблем не рятують.
Це в Америці з її прецедентним правом рішення Верховного суду стає обов'язковим для всіх нижче стоячих структур. А що у нас - самі знаєте ... "Правила гри" постійно змінюються, і не на користь населення, навпаки. Боротися в судах з монополістами за їх виконання готові одиниці. Так що рости нам ще і рости, вчитися самозахисту і самодисципліни і вчитися. І обов'язково читати Леоніда Гапеева!